Sunday, April 25, 2010

Kuliah Subuh: Ketaatan kepada pemimpin bukan membuta tuli

Pagi ini kuliah Subuh disampaikan oleh Ust Mat Isa Saud. Beliakan membawa sebuah cerita sekumpulan sahabat nabi yang dihantar untuk satu peperangan dan nabi telah melantik seorang ketua di kalangan mereka. Ketika mereka telah selesai menjalankan misi mereka, sang ketua ditimpa satu kemarahan lalu memerintahkan bahawahan mengumpulkan kayu api bagi mencuba ketaatan bawahannya. Bawahannya mematuhi perintahnya dan mengumpulkan kayu api serta menyalakannya. Ketika api telah marak, sang ketua memerintahkan mereka terjun ke dalamnya. Seorang daripada bawahannya mempertikaikan perintahnya yang tidak munasabah itu dan mengatakan bahawa persoalan itu akan dirujuk kepada Rasulullah dahulu. Dalam keadaan itu api pun terpadam dan ketua itu menjadi sejuk daripada kemarahannya semula. 

Ketika mereka mengadukan hal tersebut kepada Rasulullah SAW, baginda bersabda:" Jika mereka masuk ke dalam api itu, mereka tidak akan keluar selamanya".

No comments:

Post a Comment

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الوعد الأمين ، اللهم لا علم لنا إلا ما علمتنا ، إنك أنت العليم الحكيم ، اللهم علمنا ما ينفعنا ، وانفعنا بما علمتنا ، وزدنا علما ، وأرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه ، وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه ، واجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه ، وأدخلنا برحمتك في عبادك الصالحين .