Sunday, August 22, 2010

Allahlah waliku!

Kuluah Subuh pada pagi ini disampaikan oleh Ust Kamaruddin Wahab berkisar mengenai orang yang berwalikan Allah dan orang yang berwalikan taghut. Dengan menghuraikan ayat yang kebetulan dibacakan oleh imam solat Subuh, ust Wan Helmi Wan Abd Hamid, beberapa contoh taghut didatangkan.

Allah berfirman:


اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

"Allahlah yang menjadi wali kepada orang yang beriman, mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya. Sementara orang-orang kafir, wali mereka adalah taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan. Mereka adalah ahli neraka kekal di dalamnya.

(Al-Baqarah: 257)

Maka, pada ayat berikutnya Allah mendatangkan dua figure sebagai contoh buat perbandingan. Satunya ialah nabi Ibarahim yang berwalikan Allah dan satu lagi ialah Namrud, yang berwalikan taghut iaitu kerajaannya. Dia sendiri pula menjadi taghut kepada rakyatnya.


Itulah dua contoh yang menjadi perimbangan antara dua jalan. Mana satu jalan akan kita turuti?


No comments:

Post a Comment

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الوعد الأمين ، اللهم لا علم لنا إلا ما علمتنا ، إنك أنت العليم الحكيم ، اللهم علمنا ما ينفعنا ، وانفعنا بما علمتنا ، وزدنا علما ، وأرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه ، وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه ، واجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه ، وأدخلنا برحمتك في عبادك الصالحين .