Monday, August 23, 2010

Kehidupan dunia sepagi atau sepetang cuma

Kuliah subuh pagi tadi disampaikan oleh ust Kama. Ia berkisar soal kehidupan dunia yang sementara. Satu hakikat kehidupan yang pada hari ini kita tidak tahu ialah tentang singkatnya usia kita di dunia.Hakikat ini akan kita mengerti ketika kita sudah berada di akhirat. Ketika itu, barulah kita tahu bahawa hidup ini cuma sepagi atau sepetang..

Semasa kita hidup di dunia ini,pandangan mata hatiku terhadang oleh dunia. Saatnya Allah membunka halangan itu akan tiba. Ketika sakratul maut sudah mendekat, kita akan saksikan episod hidup kita selama 60 tahun atau 70 tahun dalam beberapa minit sahaja. Allah berkuasa memperlihatkan seluruh video kehidupan kita dalam kesingkatan masa yang ada.

Justeru, kita perlu mempersiapkan diri buat menghadapi hari penuh penyesalan itu. Apabila dunia kita tinggalkan, putuslah hubungan kita dengan dunia ini melainkan 3 perkara sebagaimana ditegaskan dalam hadis. 3 perkara itu ialah sodaqah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang berdoa buat kita. 

Berbahagialah bagi yang orang yang telah meninggalkan dunia tetapi masih mendapat curahan pahala daripada dunia yang pernah dihuninya!

No comments:

Post a Comment

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الوعد الأمين ، اللهم لا علم لنا إلا ما علمتنا ، إنك أنت العليم الحكيم ، اللهم علمنا ما ينفعنا ، وانفعنا بما علمتنا ، وزدنا علما ، وأرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه ، وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه ، واجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه ، وأدخلنا برحمتك في عبادك الصالحين .