Friday, September 18, 2009

Kuliah 11: Jangan jadi seperti perempuan yang merungkai sulamannya setelah selesai menyulam.

Wahai ahli Ramadhan...Ramadhan akan menutupkan tirainya bila-bila masa sahaja dari sekarang. Kita sudah berada dipenghujungnya. Selama dalam Ramadhan yang penuh keberkatan, kita telah berpuasa dan menahan diri dari kemaksiatan dan kemungkaran. Kita telah menghiaskan diri dengan akhlak yang mulia. Kita telah mengunjungi surau dan solat berjemaah. Kita solat taraweh mengharapkan ganjaran daripada Allah SWT.

Pendeknya, kita telah menjadi tukang tenun yang memintal benang-benag keimanan sehingga terciptalah selendang keimanan yang indah dan cantik.

Kini, Ramadhan akan berakhir...dan kita akan melangkah ke bulan baru, meninggalkan Ramadhan. Apakah akan kita buraikan pintalan benang keimanan yang telah kita pintal itu.

Di sinilah seharusnya kita terhenti sejenak dan merenung firman Allah SWT dalam surah An-Nahlu, ayat 92:

وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا

"Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat, menjadi cerai berai kembali..."

Justeru, setelah kita melangkah keluar meninggalkan Ramadhan kita patut lahir sebagai hamba yang rabbani dan jangan mengulangkan sifat Ramdhani.

No comments:

Post a Comment

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الوعد الأمين ، اللهم لا علم لنا إلا ما علمتنا ، إنك أنت العليم الحكيم ، اللهم علمنا ما ينفعنا ، وانفعنا بما علمتنا ، وزدنا علما ، وأرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه ، وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه ، واجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه ، وأدخلنا برحمتك في عبادك الصالحين .