Sunday, September 13, 2009

Kuliah 9:TAWAKKAL KEPADA ALLAH

Tawakkal merupakan menyerahkan sesuatu urusan kepada Allah dan menggantungkan hati kepadaNya. Ia merupakan sebab penting untuk mencapai sesuatu hajat dan mengelakkan sesuatu musibah.Apabila bertambah tawakkal seseorang kepada Tuhannya, akan bertambahlah potensinya untuk mencapai hajatnya dan menjauhi musibah yang akan menimpanya.

Ketika mana nabi Ibraham dihumbankan ke dalam api oleh raja Namrud, Jibrail telah datang kepada nabi Ibrahim dan bertanya apakah hajatnya. Jawapan Ibrahim melambangkan sifat tawakkalnya:

أما لك فلا و أما إلى الله فحسبي الله و نعم الوكيل

Adapun hajat kepadamu, tiada. Sementara hajatku kepada Allah, maka cukuplah Allah buatku dan Diala sebagai sebaik-baik tempat bertawakkal.”

Dengan tawakkal nabi Ibrahim, dia tidak meminta bantuan kepada Jibrail. Sedangkan Jibrail boleh memadamkan api itu dengan hujung sayapnya sahaja. Berkat tawakkal itu, Nabi Ibrahim mencapai hajatnya iaitu dia diselamatkan Allah dengan dijadikan api itu sejuk dan selamat buatnya.

Sifat tawakkal ini juga tercerna dalam diri orang-orang yang beriman dalam peristiwa “Humra’ul Asad” iaitu di pagi hari sesudah perang uhud.. Allah menggambarkan mereka dalam firmanNya:

الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ. فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ

Orang-orang (yang mentaati Allah dan rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan: "Sesungguhnya manusia Telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, Karena itu takutlah kepada mereka", Maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: "Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung". Maka mereka kembali dengan nikmat dan karunia (yang besar) dari Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keridhaan Allah. dan Allah mempunyai karunia yang besar.

(Ali Imran : 173-74)

Berkat tawakkal yang bersemadi dalam diri orang-orang yang beriman yang berkumpul di Humra’ul Asad bagi menghadapi serangan balas tentera musyrikin yang baru bergembira kerana mencapai kemenangan dalam perang Uhud, Allah mencampakkan perasaan takut dalam jiwa golongan kafir itu.Padahal saat itu keadaan tentera Islam juga amat letih dengan peperangan Uhud sebelumnya.

Demikianlah pula yang dikisahkan tentang nabi Musa dan tawakkalnya sebagaimana di sebutkan dalam firman Allah SWT:

وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ

Dan tatkala ia sampai di sumber air negeri Mad-yan ia menjumpai di sana sekumpulan orang yang sedang meminumkan (ternaknya), dan ia men- jumpai di belakang orang banyak itu, dua orang wanita yang sedang menghambat (ternaknya). Musa berkata: "Apakah maksudmu (dengan berbuat at begitu)?" kedua wanita itu menjawab: "Kami tidak dapat meminumkan (ternak kami), sebelum pengembala-pengembala itu memulangkan (ternaknya), sedang bapak kami adalah orang tua yang Telah lanjut umurnya".Maka Musa memberi minum ternak itu untuk (menolong) keduanya, ke- mudian dia kembali ke tempat yang teduh lalu berdoa: "Ya Tuhanku Sesungguhnya Aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku".

(Al-Qasas: 23-24)

Disebutkan dalam kitab-kitab tafsir, bahawa nabi Musa ketika itu dalam keadaan lapar dan sudah 3 hari tidak mendapat sebarang makanan. Berkat tawakkal baginda kepada Allah SWT, Allah datangkan jemputan daripada bapa si gadis yang dibantunya itu untuk dikurniakan upah. Itu menjadi jalan buat nabi Musa mencapai hajatnya terhadap makanan dan terlepas dari musibah kebuluran. Firman Allah SWT:

فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ

Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan kemalu-maluan, ia berkata: "Sesungguhnya bapakku memanggil kamu agar ia memberikan balasan terhadap (kebaikan)mu memberi minum (ternak) kami".

(Al-Qasas: 25)

Subhanallah…sungguh hebat tawakkal itu. Kehebatan tawakkal yang bersemadi dalam hati orang beriman kepada Allah SWT itulah yang disebutkan oleh baginda Rasulullah dalam hadisnya:

لو أنكم توكلتم على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير تغدو خماصاً و تروح بطاناً "

“Jika seandainya kamu bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, nescaya dia akan kurniakan kepadamu razeki sebagaimana Dia kurniakan razeki kepada burung yang keluar di pagi hari dalam keadaan kosong perut dan pulang senja dalam keadaan kenyang”.

(Riwayat Ahmad dan Tarmizi-Hasan Soheh)

Rujukan: Islamweb

No comments:

Post a Comment

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الوعد الأمين ، اللهم لا علم لنا إلا ما علمتنا ، إنك أنت العليم الحكيم ، اللهم علمنا ما ينفعنا ، وانفعنا بما علمتنا ، وزدنا علما ، وأرنا الحق حقاً وارزقنا اتباعه ، وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه ، واجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون أحسنه ، وأدخلنا برحمتك في عبادك الصالحين .